Klaar voor kerst? Vrede begint op je bord

Voor veel mensen betekent Kerst naar de kerk gaan, samenzijn met familie en lekker eten. Misschien is er wel een familierecept dat elk jaar terugkomt. Kerken staan in de adventstijd stil bij de hoop op vrede op aarde. De meeste mensen denken dan alleen aan vrede tussen mensen, maar dat kun je natuurlijk breder trekken. De hele schepping zucht, lezen we in de brief aan de Romeinen 8:22-23. Alles dat leeft zit in hetzelfde schuitje en hoopt op verlossing. En hoop? Hoop doet leven. Het fijne is dat we zelf veel kunnen doen om voor vrede te zorgen. Van mens naar mens, maar ook van mens naar dier. Heb deze kerst eens extra aandacht voor de dieren die je tegenkomt of je huisdier. Zie je Gods scheppende hand in al wat leeft? En verras je gasten deze kerst met een fantastische plantaardige maaltijd (menu 1menu 2, menu 3) en laat de kerstgedachte, de vrede, beginnen op je bord. Fijne feestdagen mét de schepping!