Leven mét de schepping: hoe doe je dat?

Je wil mét de schepping gaan leven. Dat is geweldig! Maar waar begin je? Geen mens is hetzelfde, dus het is belangrijk dat je je eigen plan maakt.
Hoe? We hebben de zes stappen naar jouw eigen plan voor je op een rij gezet.

Stap 1: Bid
Het allerbelangrijkste: betrek God in wat je gaat doen. Vraag Hem om Zijn hulp en zegen.

Stap 2: Bedenk waarom je dit gaat doen
Neem ten minste vijf minuten de tijd (meer mag natuurlijk ook) om te bedenken wat leven met de schepping voor jou betekent. Wat is er gebeurd waardoor je wil veranderen? Hoe zie je die verandering voor je? Wat ga je doen? En vooral: waarom wil je dit doen?
Schrijf je het liever op? Dat kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld door middel van een woordspin. Schrijf “leven met de schepping in het midden” en schrijf daarna alles op wat in je opkomt. Ben je klaar? Neem dan even de tijd om te bedenken waarom je dit wil gaan doen.

Stap 3: Schrijf op wat je gaat doen
Je weet nu waarom je wilt gaan leven met de schepping. Nu is het tijd er een doel van te maken. Zo kort en krachtig mogelijk. Schrijf het op, knip het uit en hang het op een plaats waar je het kunt zien. Op het prikbord, op je computerscherm of op je agenda (je kunt er een plakbandje overheen plakken zodat het mooi blijft zitten). Nu is het helemaal duidelijk en heb je je motivatie bij de hand. Bijvoorbeeld:

Ik wil minder, en uiteindelijk, geen vlees meer eten omdat ik niet wil dat Gods schepping voor mij lijdt. Ik wil leven zoals God het bedoeld heeft.

Maak voor je eigen doel gebruik van dezelfde opbouw. Begin met ‘ik’ en schrijf op wat je wilt of gaat doen.

Ik wil… omdat…
Ik ga… omdat…

Stap 4: Maak een agenda
Voor de een komt verandering van de een op de andere dag: ‘dit wil ik nóóit meer.’ Voor de ander gaat het stap voor stap. Het is allebei goed. Het belangrijkste is dat je in actie komt. En beter negen keer goed en één keer fout dan tien keer fout. Maar neem jezelf wel serieus en maak duidelijke afspraken. Maak een lijstje welke gewoonte je als eerste gaat aanpakken en wat daarvoor nodig is. Wil je minder vlees eten maar heb je nog geen idee wat je dan op tafel moet zetten? Schrijf het op in je agenda. Bijvoorbeeld:

Week 1: lekkere plantaardige recepten zoeken (bijvoorbeeld hier).

Of:

Week 1: vleesvervangers bij verschillende supermarkten kopen om uit te proberen (lees ook dit bericht).

Met die eerste week kun je verder plannen.

Week 2: op zondag geen vlees.
Week 3: op zondag en woensdag geen vlees.
Week 4: op zondag, maandag en woensdag geen vlees.
En zo ga je verder.

Natuurlijk kun je ons ook altijd mailen bij vragen.

Stap 5: Bepaal wie jou gaat helpen
Het is een stuk fijner, makkelijker en leuker als je het samen doet. Dus welke vriend, vriendin of familielid kun je vragen? Dan kun je je doel, plan en voornemens delen en belangrijke momenten vieren. Niemand in de buurt? Zoek dan aansluiting op Facebook, bijvoorbeeld hier, hier of hier. Of ga eens naar de Vegan Church.

Stap 6: Begin
Je plan is klaar. Je hebt er zin in. Wij zijn erg trots op je en hopen dat je dat ook op jezelf bent want je eerste stappen naar leven mét de schepping zijn gezet! Omcirkel deze dag in je agenda, het is er één om niet te vergeten. Veel plezier, succes en zegen! En wil je laten weten hoe het gaat? We horen graag van je.

X